Forside www.vivit.dk
Oversigt over prædikener


DK / Eng.

21

Hvornår kommer det?

Prædiken 25. søndag e. trinitatis 17.11.2024. Hos dig er glæde. Alt mit håb satte jeg til Gud. 231, 190 // 232, 430. 631

Evangelium: Lukasevangeliet 17,20-33
Da farisæerne spurgte Jesus, hvornår Guds rige kommer, svarede han: "Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer."

Men han sagde til disciplene: "Der skal komme dage, da I vil længes efter at se blot én af Menneskesønnens dage, men I skal ikke se den. Man vil sige til jer: Se, dér er han! eller: Se her! Men gå ikke derhen, og følg ikke efter. For som lynet lyser fra den ene ende af himlen til den anden, når det lyner, sådan skal Menneskesønnen vise sig på sin dag. Men først skal han lide meget og forkastes af denne slægt.

Og som det var i Noas dage, sådan skal det også være i Menneskesønnens dage: De spiste og drak, giftede sig og blev bortgiftet lige til den dag, da Noa gik ind i arken, og syndfloden kom og udslettede dem alle. Eller som i Lots dage: De spiste og drak, købte og solgte, plantede og byggede; men den dag, da Lot forlod Sodoma, regnede ild og svovl ned fra himlen og udslettede dem alle. På samme måde skal det være den dag, da Menneskesønnen åbenbares. Den, som den dag er oppe på taget og har sine ting nede i huset, skal ikke gå ned og hente dem, og lige så lidt skal den, der er ude på marken, vende hjem igen. Husk på Lots hustru! Den, der søger at redde sit liv, skal miste det, men den, der mister det, skal vinde det."

Nåde være med jer og fred fra Gud, vor Fader, og fra Jesus Kristus, vor frelser. Amen.

1.

Spørgsmålet: Hvornår kommer det?

Jesus havde sagt igen og igen: ”Omvend jer for Guds rige er kommet nær.” Nu havde de set hans undergerninger og hørt hans forkyndelse og undervisning i snart 3 år. Hvornår kommer det så, det Guds rige, som du taler om? Sådan kan vi også spørge: ”Hvornår kommer det!” Hvornår får vi noget af det at se, som vi længes efter? En kristendom, som er mere håndgribelig, mere konkret. Noget med magt og herlighed, så vi kan vide, at her, lige her er Gud. Lige her er der en kristen menighed. Lige her er Gud hos mig og med mig. Lige her.

Jesus svarer: ”Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det. Man vil heller ikke kunne sige: ”Se, her er det, eller Se dér. For Guds rige er midt iblandt jer.” Svaret er, at de ikke kan ses, så mennesker bliver imponeret.

Hvor er så? Det er midt iblandt jer! Hvad mener han? Han mener jo, at Guds rige er, hvor han er. Det var jo det, han sagde: ”Omvend jer, for Himmeriget er kommet nær!” Det var, når han var komme, at Himmeriget var kommet. Sådan begynder evangeliet: Jomfruen skal blive med barn og føde en søn, og man skal kalde ham ”Immanuel”, det er ”Gud med os” ( Matt 1,23). Og Jesus sagde: ”Hvor to eller tre er forsamlet i mit navn, der er jeg midt iblandt dem” (Matt 18.20). Og da han befalede disciplene at døbe i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn og at lære disciplene alt, hvad han havde befalet dem, da lovede han: ”Og se, jeg er med jer alle dage, indtil verdens ende” (Matt 28,20). Og han forsvandt for deres øjne, men var nu hos dem alle dage indtil verdens ende. Ved dåben, undervisningen, i nadveren, og når de hørte evangeliet!

Det betød for dem og betyder for os: Guds rige er midt iblandt os, når vi har dåben og bruger den. Guds rige er iblandt os i os, når vi har hans ord og lærer at holde af det og holde fast ved det. For sådan giver Guds Ånd os tro og tillid, tilgivelse og håb. Det er usynligt. Og alligevel mærkes det i hjertet ved Ordet!

Eksempel: Når de i Korinth ville have tegn og undere, skrev Paulus til dem: Husk på, hvordan det var ved jeres kaldelse.Det var Jesus som korsfæstet, jeg prædikede. Sådan fik de troen. Han var hos dem. Sådan får vi troen. Jesus er hos os. Paulus sagde også til dem: Jøder kræver tegn og undere, og grækere vil have filosofi og visdom. Men vi prædiker Jesus som korsfæstet – jeres Frelser, som redder jer fra synd, fra død, fra dom.

2.

Hvorfor er Evangeliet om Jesus ikke nok for mennesker?

Hvorfor er det ikke nok? Hvorfor er det nødvendigt for Jesus at advare os, som han jo gør: Man vil sige til jer: Se, dér er han! eller: Se her! Men gå ikke derhen, og følg ikke efter.Vi mærker jo også, at vi let kan drages bort fra sandheden i Guds ord efter det, som ser ud af noget, som menneskeligt talt kan virke meget tiltrækkende, spændende og fyldt med oplevelser og nydelser.

Er det måske fordi vi ikke ved, at Guds Søn kom for at redde os fra vor skyld og fra døden og dommen? Hvis han kom for at redde os fra det, da nytter det jo ikke med mirakler eller klogskab! Da må vi jo høre om problemet!

Det beskriver Jesus. Han siger: Og som det var i Noas dage, sådan skal det også være i Menneskesønnens dage: De spiste og drak, giftede sig og blev bortgiftet lige til den dag, da Noa gik ind i arken, og syndfloden kom og udslettede dem alle. Eller som i Lots dage: De spiste og drak, købte og solgte, plantede og byggede; men den dag, da Lot forlod Sodoma, regnede ild og svovl ned fra himlen og udslettede dem alle. På samme måde skal det være den dag, da Menneskesønnen åbenbares.”

Spise og drikke, ikke bare for at få kræfter til at leve efter skaberens vilje, gud til ære og mennesker til gavn. Men for at få nydelsen og have den som selve meningen med livet. Nydelse er livets mening.

Gifte sig og bortgifte sig, ikke for at stifte familie, elske hinanden og sine børn, men for at nyde sig selv.

Hvad kan man så bruge spiritualitet og kirkegang til? Jo, til at få en social oplevelse om søndagen og god samvittighed til nyde mad og sex. Og derfor vælger mange kirker, som ændrer Guds bud.

Da kan man gøre som i Lots dage: De spiste og drak, købte og solgte, plantede og byggede. Det er jo ikke forkert i sig selv. Gud pantede også en have og satte Adam og Eva i haven for at de skulle passe den. Han gav dem mad, de kunne leve af og nyde. Og han gjorde dem frugtbare, så de kunne få børn. Adam og Eva levede hos Gud i tryghed.

Men … og det er problemet: på Noas tid og Lots tid i Sodoma levede man uden Gud. Og dommen kom og rev dem alle bort. Dommen rammer også os den dag, Menneskesønnen kommer igen.

Jesus fortæller det, for at vi må erkende vor synd og frafald, vor egenkærlighed og selviskhed og gudløshed. Det har han sagt, når vi lever i vore egne lyster. Apostlen Peter siger: For først og fremmest skal I vide, at der i de sidste dage vil komme spottere, som følger deres egne lyster, og som hånligt siger: "Hvad bliver der af løftet om hans komme?” Det vi har lyst til, vil vi gerne høre om og få lov til.

Det fortæller Jesus os, for at vi må blive grebet af rædsel i dag.

3.

Men Evangeliet er nok for os!

På den baggrund er det en stor glæde, at Jesus siger: "Guds rige kommer ikke, så man kan iagttage det; man vil heller ikke kunne sige: Se, her er det! eller: Se dér! For Guds rige er midt iblandt jer." Derfor råbe til ham om hjælp! Og han svarer med at fortælle os om, hvad der skulle ske med Menneskesønnen: Han skal han lide meget og forkastes af denne slægt. Og det gjorde han. Det er sket! Det er redningen. Han er redningsmanden.

Redningen er, at Gud blev menneske.
Redningen er, at Guds Søn tog vore synder på sig.
Redningen er, at han led straffen i vort sted. Redningen er, at han døde.
Redningen er, at han besejrede døden i påsken.
Redningen er, at han gav os dåben, hvor han renser os og genføder os.
Redningen er, at han gav os Evangeliet, så vi kan høre det.
Redningen er, at han giver os tilgivelse, så vi ved, at han tilgiver os personligt, når det lyder og bekræftes med håndspålæggelse.
Redningen er, at vi ser Korset i kirken og tror på evangeliet!
Redningen er, at han giver os sit legeme og blod under brødet og vinen, som han gør til sit legeme og blod med sine stærke ord.
Det er redningen.

4.

Længslen efter noget bedre

Hvad så, når vi alligevel længes efter noget andet og bedre? Som Lots hustru, som Jesus minder os om?

Jesus ved, at hans disciple dengang og vi i dag længes efter noget bedre. "Der skal komme dage, da I vil længes efter at se blot én af Menneskesønnens dage, men I skal ikke se den.”

De ville længes efter at Jesus var fysisk hos dem – så de kunne føle og se ham. Men de ville ikke få deres længsel opfyldt. Det samme gælder os.

Og han fortalte, at de da ville blive fristet og lokket til at søge Jesus, hvor han ikke var: Man vil sige til jer: Se, dér er han! eller: Se her! Men gå ikke derhen, og følg ikke efter. Hvad han har givet os i Ordet og Dåben og Nadveren er vores vished om at han er hos os.

Vi får ikke noget bedre og mere sandt her i verden. Men i dødsøjeblikket får du del i herligheden, som røveren på korset. ”I dag skal du være med mig i paradis.” Og vi, som lever, når Jesus kommer 2. gang, har dette løfte: For som lynet lyser fra den ene ende af himlen til den anden, når det lyner, sådan skal Menneske-sønnen vise sig på sin dag.”

Ham længes vi efter. Vi længes efter fuldendelsen, frelsen, herligheden, den evige salighed. Og den kommer. Det har Jesus lovet. Og den får vi del i, fordi han har lovet os det. Amen.

Tilbage til prædiken-oversigtDen evangelisk-lutherske Frikirke. post@vivit.dk