Forside www.vivit.dk
Oversigt over prædikener


23
<<


For mig er dette som Noas dage - et kort øjeblik?

3. e. påske, 11.5. 2025 i Aarh Kbh. LGJ

Esajas 54,7-10

v7 Et kort øjeblik forlod jeg dig, men i stor barmhjertighed tager jeg dig tilbage. v8 I overstrømmende vrede skjulte jeg et øjeblik ansigtet for dig, men i evig troskab viser jeg dig barmhjertighed, siger Herren, der løskøber dig. v9 For mig er dette som Noas dage: Som jeg dengang svor, at Noas vandflod ikke skulle komme over jorden igen, sådan sværger jeg nu, at jeg ikke vil blive vred og true dig. v10 For bjergene kan rokkes og højene vakle, men min troskab mod dig rokkes ikke, og min fredspagt vakler ikke, siger Herren, der viser dig barmhjertighed.

 

FORLADT et øjeblik og ELSKET for altid. Det er en kristens velsignede virkelighed. Han siger det til disciplene aftenen før han skal tages fra dem for at lide, dø og opstå. En kort tid, så ser I mig ikke længere, og atter en kort tid, så skal I se mig." Og: Sandelig, sandelig siger jeg jer: I skal græde og klage, men verden skal glæde sig. I skal sørge, men jeres sorg skal blive til glæde.

Og i vores prædiketekst taler Herren til sit folk. Han giver dem trøst på forhånd. Trøst, som de skal bruge, når den tid kommer, som bliver svær og uudholdelig, hvis de ikke har Herrens løfter.

 

1. Et øjeblik

Et øjeblik, hvor længe varer et øjeblik? Det afhænger af, om man er midt i det, eller man ser på det bagefter. Anden verdenskrig varede 5 år for danskere. Dengang for 85 år siden var det 5 lange år. Men i dag 80 år efter befrielsen, var det kun en kort tid. En sygdomsperiode i dit liv, som måske ligger nogle år tilbage, var en lang og svær tid for dig og dine. Men i dag, mange år efter, kan det synes at være en kort periode.

Sådan er det også i vores personlige liv og historie. De svære ting i vore liv virker uoverkommelige. Det er en uoverskueligt i tid. Et nederlag, et tab, en lidelse. Du mærker skyld og selvbebrejdelser, tvivl og anfægtelse. En tid uden ægtefælle, uden børn, uden venner, som enlig. En tid med krise i forhold til ægtefælle, i forhold til dit arbejde, dine børn og din menighed.

Når nogen siger, at det kun er et øjeblik, da svarer du: Nej, det er virkeligheden, og det hører aldrig på. Der er ingen løsning.

 

2. Et øjeblik i fangenskab

Gud taler gennem profeten Esajas til sit folk før Jerusalems ødelæggelse og før templets nedbrænding. Også før Nebukadnezars soldater hærger og folket lægges i halsjern. Før de kommer i tvungent ophold fjernt fra det land, som det havde fået af Gud. Dommen er fældet hos Gud. Da det skete, var der vel ingen løsning? Ingen udvej? Ingen frelse?

Men jo. For Gud fortalte ved sin profet: Hele dette land skal blive til ruiner og ødemark, og folkene skal være trælle for Babylons konge i halvfjerds år. (Jer. 25,11) …. Dette siger Herren: Først når der er gået halvfjerds år i Babylon, vil jeg drage omsorg for jer, og jeg vil opfylde det gode løfte, jeg gav jer, og bringe jer tilbage til dette sted. Jeg ved, hvilke planer jeg har lagt for jer, siger Herren, planer om lykke, ikke om ulykke, om at give jer en fremtid og et håb. (Jer. 29,10-11).

Så er den korte tid 70 år. Kan den da kaldes en kort tid? Ja, fra evighedens perspektiv vil det være en kort tid. Men det opleves som en evighed, selv om det ikke er det. Og kun én ting kan hjælpe os: Guds løfte! Guds løfte ændrer vores oplevelse og fortæller os, at der er håb.

Et andet sted i Skriften fortælles der om 70 år, som opleves som en kort tid. Det er Moses, der siger sådan i Salme 90: Vore leveår kan være halvfjerds, eller firs, hvis kræfterne slår til, men al deres stolthed er elendighed og ulykke; hastigt går det, så flyver vi bort. Hvem kender styrken i din vrede og i din harme, så han kan frygte dig? Lær os at holde tal på vore dage, så vi får visdom i hjertet. (Sl 90,10-12)

Et helt menneskeliv er jo bare en kort tid i evighedens perspektiv. Hvem ser det? Det gør det menneske, som har Guds ord og løfte. Salme 90, Esajas 54 og Jeremias 29.

 

3. Et øjeblik som Noahs dage

Hvad kan fangenskabet i Babylon og befrielsen sammenlignes med? Herren siger, hvad han vil sammenligne det med : “Noas dage”. For mig er dette som Noas dage: Som jeg dengang svor, at Noas vandflod ikke skulle komme over jorden igen, sådan sværger jeg nu, at jeg ikke vil blive vred og true dig.

Hvor længe var “et øjeblik” dengang? Da sagde Herren: «Min livsånde skal ikke forblive i mennesket for evigt. De er dødelige, deres levetid skal være 120 år.» (1 Mos 6,3). Der gik der 120 år, mens arken blev bygget af Noa og hans sønner. Herren sagde, at der ville komme en dom. Han måtte udrydde menneskene, som han havde skabt, dømme dem. Dommens tid varede 120 år. Men samtidig var det en nådetid.

Og nu kom igen en tid, som syntes lang for Noa, men var kort: 17. dag i 2. måned kom syndfloden. … Vandet steg over jorden i hundrede og halvtreds dage. Men Gud huskede Noa og alle de vilde dyr og alt kvæget, der var med ham i arken. Han lod en storm blæse hen over jorden, så vandet sank. (1 Mos 7,24-8,1). Den syvogtyvende dag i den anden måned var jorden tør. Da sagde Gud til Noa: «Gå ud af arken (1 Mos 8,15-16).

Noa må have oplevet det som en lang og mørk tid. Men Gud huskede hvad han havde lovet Noah. Han beskyttede Noa. Noah var i frelsens ark alle dagene. Tænk, hvis Gud har glemt ham og hans kone og sønner! Men Gud huskede sit løfte.

Og hvad har han lovet dig? Tænk på dåben. Apostlen Peter skriver. i Noas dage, da arken blev bygget; i den blev nogle få, nemlig otte sjæle, frelst gennem vand. Det vand er et billede på den dåb, som nu frelser jer; (1 Pet. 3,20-21)

Ligesom de 8 sjæle blev frelst gennem vand, sådan frelser han også i dag gennem vand. Dig. Dåben frelser. Hvordan? Det kan jeg jo ikke mærke. Nej. Hvor meget kunne Noa mærke i arken? Men frelste Gud? Ja. Og frelser han dig? Ja. Hvornår gav han dig løftet? For længe siden. Ikke for 120 år siden, men for 80, 60, 28 eller 1 år siden. Guds løfte i dåben står fast.

 

 

4. Et øjeblik i disciplenes vore dage

Derfor må Gud handle med os - i nuet - her i tiden. For at vi må høre, angre og stole på ham. Han fører sit folk med et eneste formål: At vi må blive frelste. Dommen er hans fremmede gerning, for at kunne gøre det egentlige med os: FRELSE OS. Hør da, hvordan han lokker og taler til sit folk: "Jeg skjulte i skummende vrede et øjeblik mit åsyn for dig, men forbarmer mig med evig kærlighed, siger din genløser, HERREN."

Hvad kan vi så vente os fra Guds hånd? At han taler til dig gennem sit ord og gennem den måde, du bliver ført på. Det korte øjeblik er nu, de 70 år, du lever. Det er nødvendigt, at du erfarer dom og lidelse og smerte - ellers vil du gå under i dine synder og rammes af dommen, når Herren kommer 2. gang. Han arbejder med os.

Her i den korte tid - er der dog et øjeblik, som var vigtigere - og er vigtigere end noget som helst andet øjeblik der var eller kan komme: Det øjeblik, Jesus taler om i evangeliet. En liden stund, så ser I mig ikke mere - og igen om et øjeblik, så ser I mig. I skal klage og sørge, og verden skal glæde sig. Men jeres sorg skal vendes til glæde.

Det var de dage, Guds Søn gik i døden for mennesket. Han fortæller det forud til os, så vi må have et håb at vende os til i den svære tid. Øjeblikket varede 3 dage.

Det længste øjeblik i verden: Det øjeblik, da Jesus påtog sig den straf, vi havde fortjent for vore synder. Det er det øjeblik, som giver alle svære tider i dit liv håb - virkelig håb.

Om også bjergene viger, om også højene rokkes, min kærlighed viger ej fra dig, min fredspagt rokkes ikke, siger HERREN, din forbarmer. Amen.

Lad os bede: Tak, Gud for alle øjeblikke, for alle år, og for dine løfter. Tak for sorgens øjeblik. Og for den glæde, som du har givet os, og som bærer nu og for evigt. Amen.

Tilbage til prædiken-oversigtDen evangelisk-lutherske Frikirke. post@vivit.dk