Forside www.vivit.dk
Oversigt over prædikener - Søg en prædiken
BIBELENS OG BEKENDELSENS ORD TIL KIRKEN
Bibelstudie 1.11.2020:
UDLEVERET ARK TIL BIBELSTUDIET .
Mere udførlig baggrund kan læses her
1 Timotheusbrev 3,14-16
14 Jeg skriver dette til dig, selv om jeg håber snart at komme. 15 Men hvis det trækker ud, skal du vide, hvordan man skal færdes i Guds hus -- det er den levende Guds kirke, sandhedens søjle og grundvold. 16 Og uimodsigelig stor er gudsfrygtens hemmpelighed: Han blev åbenbaret i kødet, retfærdiggjort i Ånden, set af englene, prædiket blandt folkene, troet i verden, taget op i herligheden.I. Lille Katekismus
6 hovedstykker + bønner og hustavle
II. Den augsburgske Bekendelse
CA 1: Om Gud: Menighederne hos os lærer i fuld enstemmighed, at bestemmelsen fra den nikænske synode om det guddommelige væsens enhed og de tre personer er sand og bør tros uden enhver tvivl;
CA 2: Om arvesynden: Ligeledes lærer de, at siden Adams fald ...
CA 3: Om Guds søn: Ligeledes lærer de, at Ordet, det vil sige Guds søn, har antaget menneskelig natur i den salige Jomfru Marias moderskød, så at der er to naturer, en guddommelig og en menneskelig, ... som virkelig har lidt, er korsfæstet, død og begravet, for at han kunne forsone Faderen med os og være et offer ikke bare for arvesynden, men også for alle menneskenes syndige handlinger.
CA 4: Om retfærdiggørelsen: Ligeledes lærer de, at mennesker ikke kan retfærdiggøres over for Gud ved egne kræfter, fortjenester eller gerninger, men at de retfærdiggøres af nåde for Kristi skyld ved troen, når de tror, at de tages til nåde, og at synderne tilgives for Kristi skyld,
CA 5: Om det kirkelige embede: For at vi skal nå til denne tro, er der indstiftet et embede til at forkynde evangeliet og række sakramenterne.
CA 14: Om den kirkelige ordning: Om den kirkelige ordning lærer de, at ingen bør lære offentligt eller forvalte sakramenterne i kirken, hvis ikke han er retteligt kaldet.
Artikel 13: Om sakramenternes brug: Om sakramenternes brug lærer de, at sakramenterne ikke blot er indstiftet, for at de skal være kendemærker blandt mennesker, men mere for at de skal være tegn og vidnesbyrd om Guds vilje mod os, fremsat til at opmuntre og styrke troen hos dem, der bruger dem. Sakramenterne bør derfor bruges således, at troen kommer til, som tror de forjættelser, der tilbydes og vises ved sakramenterne.
Artikel 9: Om dåben: Om dåben lærer de, at den er nødvendig til frelse, og at Guds nåde tilbydes ved dåben, og at børn bør døbes, idet de, når de ved dåben er overgivet til Gud, tages til nåde af ham. De fordømmer gendøberne, som misbilliger barnedåb og påstår, at børn frelses uden dåb.
Artikel 11: Om skriftemålet: Om skriftemålet lærer de, at det private skriftemål med afløsning bør bevares i menighederne, skønt opregning af alle forseelser i skriftemålet ikke er nødvendig. Det er nemlig umuligt, i henhold til salmen: »Hvo mærker selv, at han fejler?”, Salme 19,13.
Artikel 25: Om skriftemålet: Skriftemålet er ikke afskaffet i vore menigheder. Herrens legeme plejer nemlig ikke at rækkes til andre end dem, der forud er udspurgt og har fået afløsning. Og folket belæres på det omhyggeligste om troen på afløsningen, hvorom der før disse tider herskede dyb tavshed; Mennesker belæres om at sætte afløsningen meget højt, for den er Guds stemme og forkyndes på Guds befaling. Nøglemagten prises og der mindes om, hvor megen trøst afløsningen bringer forskrækkede samvittigheder, og at Gud fordrer tro, så vi tror afløsningen, som om det var Guds egen røst, der lød fra himlen, og at den tro virkelig får og modtager syndernes forladelse. … læren om boden er behandlet og fremlagt på meget omhyggelig måde af vore prædikanter. … Men om skriftemålet lærer de, at opregning af synderne ikke er nødvendig, og at samvittighederne ikke bør bebyrdes med bekymring for, om alle overtrædelser er blevet optalt. … Skriftemålet bevares hos os, dels på grund af afløsningens meget store velgerninger, dels på grund af andre gavnlige virkninger for samvittighederne.
Artikel 10. Om Herrens nadver: Om Herrens nadver lærer de, at Kristi legeme og blod er virkeligt til stede og uddeles til dem, der nyder nadveren; og de misbilliger dem, der lærer anderledes.
Artikel 22: Om begge skikkelser: I Herrens nadver gives begge skikkelser af sakramentet dvs. både brød og vin] til lægfolk, fordi den skik er befalet af Herren: »Drik alle heraf«, Matt. 26,27. Her giver Kristus klart den befaling, at alle skal drikke af kalken.
III. KIRKEORDNINGEN 1539
Folkekirkens kirkeordning 1960
Vor kirkes ordning 2013 & søsterkirkers ordninger
Den evangelisk-lutherske Frikirke. post@vivit.dk