Ordet og Ånden

Preken på Pinsedag, Kbh 15.mai 2016, Sigmund Hjorthaug

Tekst: Johs. 14, 15-21
Jesus sagde: "Elsker I mig, så hold mine bud; og jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. Jeg vil ikke efterlade jer faderløse; jeg kommer til jer. Endnu en kort tid, og verden ser mig ikke længere, men I ser mig, for jeg lever, og I skal leve. Den dag skal I erkende, at jeg er i min fader, og I er i mig og jeg i jer. Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham."

-----

Jesus siger (v15): "Elsker I mig, så hold mine bud, og litt senere: Den, der har mine bud og holder dem, han er den, der elsker mig; og den, der elsker mig, skal elskes af min fader; også jeg skal elske ham og give mig til kende for ham" (v 21). Hvem taler Jesus om her? Taler han om dem som oppfyller Guds bud, som er rene og syndfrie? Er det det som menes med at holde hans bud? Den kjente bibelskolelærer i Norge, Øivind Andersen, sier at mange misforstår det Jesus her siger. De oppfatter det som om Jesus henviser oss til lovens bud og sier at vi elsker ham dersom vi er sådan som Gud krever av oss i lovens bud. Men Jesus taler ikke om loven. Bud betyder her, sier Øivind Andersen, det som Jesus har lagt sine disipler - og dermed oss- på hjerte, nemlig det han sier om seg selv og sin frelsergjerning. Han har talt om at han skulle gå bort å berede et sted for dem i himmelen, ved at lide og dø for dem. Det er dette Jesus er i ferd med å undervise sine disipler om. Det ord som er oversatt med at holde, betyr egentlig: Ta vare på, eller oppbevare en dyrebar skat. Elsker I mig, så ta vare påmin bud, mitt budskap, ta vare på det jeg nå siger jer. For den som har mine bud, mine befalinger, mine ord, og tar vare på dem,han er den der elsker mig. Når et menneske har begynt å se sant på seg selv og sin synd, får det bruk for Jesus, sier Ø A. Da blir ordet om Jesus og hans soning for våre synder det viktigste og det kjæreste av alt for et menneske. Man tar vare på ordet om Jesus som det mest verdifulle man har. Man kan ikke miste det og ikke unnvære det. Man må for enhver pris eie det som Bibelen vitner om Jesus og hans gjerning til vår frelse. Skulle noen tenke at Jesus mener at vi elsker ham dersom vi er sånn som Gud krever av oss i lovens bud, at det er liksom et bevis på at: nå elsker vi Gud for vi oppfyller hans bud, de tager vi skammelig feil.

Saken er nemlig den at vi ikke kan oppfylle hans bud. Riktignok kan vi holde Guds bud sånn rent i det ytre, men vårt hjerte er fortsatt urent, det er fortsatt ondt. Det kan ikke oppfylle Gud bud. I mitt kød bor intet godt,sier i Paulus i Rom 7. Vårt hjerte er og bliver ondt lige fra fødselen af. Hjertet er det mest bedragelige af alt, det er ulhelbredeligt, hvem kan gennemskue det? Jer 17,9. Om du har vært en kristen i mange, mange år, så er det gamle menneske det samme, det forandrer seg ikke. Det er ikke Guds lov lydig, og vil heller ikke være det. Det er sannheten om deg og meg. Vi kan fristes til å tenke: Onde mennesker , det er alle de andre, vi er de gode. Når vi f.eks leser og beder Salme 5, hvor der står: v5 Du er ikke en Gud, der holder af uret, du giver ikke den onde husly, de overmodige kan ikke træde frem for dine øjne, du hader alle forbrydere, v7 du udrydder løgnere. Herren afskyr mordere og bedragere. v8 Men ved din store trofasthed kan jeg gå ind i dit hus; jeg kaster mig ned i dit hellige tempel i ærefrygt for dig, så er v5-7, riktig nok en beskrivelse av den ondskap som er i dem som ikke tror, men det er den samme ondskap som er i deg, du som tror. Du er den – som i ditt hjerte holder af uret, du er den onde, som Gud ikke kan give husly, du er den overmodige, som ikke kan træde frem for hans øjne, du er en forbryder, for du har brudt Guds lov, du er en løgner, for hvert mennesker er en løgner, du er en morder, for Jesus siger, hver den som hater sin bror har brudt det 5. bud, du er en bedrager. Sådan er Guds ords beskrivelse av deg og meg sådan som vi er efter vår natur. Paulus siterer bla fra Salme 5 i Rom 3, der han forteller oss hvem vi er: Det er ingen retfærdig, ikke en eneste, ingen forstandig, ingen der søger Gud osv.

Hva er så redningen for oss? Det kommer i v 8 i Salme 5: Men ved din store trofasthed kan jeg gå ind i dit hus; jeg kaster mig ned i dit hellige tempel i ærefrygt for dig. Ved Guds store trofasthed kan jeg komme frem for Herren, han er trofast mot sin løfter, han tager imot oss for Jesu skyld. I Jesu blod har vi frimodighet til å gå inn i helligdommen , inn til Gud og kalle ham vår kjære far. For Jesu skyld. Der står: Ved din store trofasthed. Det ord som er brugt her, kan også oversettes med nåde, miskunn eller barmhjertighed. Ved din store miskunn (nåde) kan jeg gå ind i dit hus. Det er kun på grunn av Guds store barmhjertighet i Kristus Jesus jeg kan komme fremfor Herren, ikke fordi jeg er rettferdig i meg selv. Sådan kan vi lese og bede denne salme, Salme 5, og blive dømt av Guds ord, men også blive frikjent ved Guds barmhjertighet i Kristus Jesus.

Jesus sier videre i vår tekst:. J eg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid: sandhedens ånd, som verden ikke kan tage imod, fordi den hverken ser eller kender den. I kender den, for den bliver hos jer og skal være i jer. Jesus skulle snart forlate sine disipler. Han hadde vært sammen med sine disipler i 3 år, undervist dem, tatt seg av dem, trøstet dem, hjulpet dem. Han var den de kunne gå til med alle ting. Nå skulle han tages fra dem. De var forvirrede og bange. Hva sker der? Hvordan skal det gå når vor Mester ikke er hos oss mer? Men Jesus trøster dem og sier: Jeg vil bede Faderen, og han vil give jer en anden talsmand, som skal være hos jer til evig tid. Jesus hadde selv vært deres talsmand, dvs deres advokat, hjelper, trøster. Nå skulle hans disiple få en annen talsmann, en annen trøster, som skulle trøste dem med den samme trøst som Jesus hadde trøstet dem med. For denne anden talsmand, han skal ta av mitt, sa Jesus og forkynne for jer. Den anden talsmand , det er Helligånden. Denne talsmann skulle ikke være hos dem kun i tre år, men hele livet, ja til evig tid. Helligånden skulle bo i deres hjerter og trøste dem i alle forhold, som Jesus selv hadde trøstet dem. Men jeg siger jer sandheden. Det er det bedste for jer, at jeg går bort. For går jeg ikke bort, vil Talsmanden ikke komme til jer; men når jeg går herfra, vil jeg sende ham til jer, Johs 16,7. Helligånden, den tredje person i Guddommen, han skal være hos jer til evig tid . Helligånden vil bo i vores hjerter. Vi er et tempel for Helligånden. Helligånden tok bolig i ditt og mitt hjerte allerede da vi ble døpt og kom til tro. Og han vil trøste oss og hjelpe oss i alle forhold.

Men merk: Helligånden bruker Guds ord og sakrament når han vil tale til oss. Han kommer ikke direkte til oss sånn som han gjorde i det enestående underet på Pinsedag, hvor Helligåndens komme var både hørbar og synbar. Det står Ap.gj. 2 at der kom fra himlen en lyd som af et kraftigt vindstød, og den fyldte hele huset, hvor de sad. Og tunger som af ild viste sig for dem, fordelte sig og satte sig på hver enkelt af dem. Da blev de alle fyldt af Helligånden, og de begyndte at tale på andre tungemål, alt efter hvad Ånden indgav dem at sige. Det var et språkunder som gjorde at de talte språk som de aldri hatt talt før. For folket som var samlet der hørte hver sine språk som de var født i. Partere og medere og elamitter osv. Apostlene talte disse språk, sånn at alle forsto det som ble sagt. Dette var en historisk hendelse. Det motsatte av den språkforvirring som Gud sendte som en dom over menneskene, da de bygget Babels tårn. Nå ville Gud at evangeliet skulle forstås av alle, alle folkeslag skulle få høre evangeliet. Som et synlig tegn på at evangeliet nå skulle gå ut til alle folkeslag gjorde Gud dette språkunder. Det er ikke noe vi skal forvente skal ske igjen. Når misjonærer i dag går ut med evangeliet til alle folkeslag, så må de møysommelig lære de språk de skal bruge for å kunne forkynne evangeliet blant hedningene. Helligånden kom direkte og berørte de tolv apostlene, og viste seg hørbar og synbar for dem da de var samlet i Jerusalem på pinsedag.

Men på oss virker Helligånden gjennom Ord og sakrament. Mine ord er ånd og liv, sa Jesus. Helligånden bor i Ordet og virker gjennom Ordet. Derfor kalles han også Sannhetens Ånd. Helligånden bruker Guds ord, som kalles Sannhetens ord. Det er full overensstemmelse mellom Helligånden og Guds ord. Gjennom Guds ord kommer Helligånden inn i våre hjerter og gjennom Guds ord virker han i våre hjerter. Han virker aldri utenom Ordet. Han skal ta av mitt og forkynne for jer, sier Jesus. Han skal ikke tale av seg selv. Luther sier: Gud vil ikke ha noe med oss mennesker å gjøre på annen måte enn ved sitt ytre ord og sakrament. Helligånden vil ikke virke på oss på andre måter enn gennem Ordet. Aldri utenom Ordet. Der står i våre bekjennelsesskrifter (Augustana 5): Ved Ordet og sakramentene som midler bliver Den hellige Ånd givet. Han som virker troen, hvor og når Gud vil. Hvordan bliver vi fyldt af Ånden? Ved at vi bruger Guds ord, i bønn, sang og lesning. Paulus sier i Ef 5: Bli fyldt af Ånden. Hvordan? Ved at I taler til hinanden med salmer, hymner og åndelige sanger, dvs med ordene i Salmenes bog. Bliv opfyldt af Guds ord, så bliver du opfyldt af Ånden. Ånden virker ikke på nogen annen måde end gennem Guds ord.

Det blir sagt om oss lutheranere at vi er gode påskepredikanter, men dårlige pinsepredikanter. Vi taler for lite om Helligånden! Men Skriften taler heller ikke meget om Helligånden, om hvem han er, men desto mer om hva han gjør! Helligånden vil ikke være fremtredende som person, selv om han er på like linje med de to andre personer i Guddommen. Han holder seg tilbake, og vitner ikke om seg selv. Han vitner om en annen. Han vitner om Kristus! Hvad er Helligåndens gjerning? Jesus sier i Johs 16, 8-11: Når han kommer, skal han overbevise verden om synd og om retfærdighed og om dom. v9 Om synd: at de ikke tror på mig; v10 om retfærdighed: at jeg går til Faderen, og I ser mig ikke længere; v11 om dom: at denne verdens fyrste er dømt. Når Ånden kommer, skal han gjøre tre ting, sier Jesus her:

Han skal (1) overbevise verden om synd (2) overbevise om retfærdighed og (3) overbevise om dom.  

Helligånden er sandhedens ånd, som (1) vil avsløre, og avdekke hvem vi er, at vi er syndere for Gud, og aldri blir noe annet i oss selv – som vi har hørt tidligere i denne preken. Sånn at vi (2) ser at vi har bruk for den rettferdighet som Jesus skaffet til veie for oss, da han gikk til Faderen, og sonet for all verdens synd. Og (3) overbevise om dom, så vi ser at denne verdens fyrste er frataget all magt. Han er dømt og slagen, ved Jesu seier over på korset. Han kan ikke skade oss mer når vi er hos vår Frelser. Alle disse tre ting er det Helligånden vil overbevise om. Vi kan ikke overbevise, verken oss selv eller andre, om disse ting. Men Helligånden kan. Ånden døder oss ved ordet, levendegjør oss ved evangeliet, og trøster under forhold – gennem Guds ord.

En kristen trenger mye trøst. Han trenger både trøst og oppmuntring. Denne trøst vil Helligånden gi oss gjennom Ordet. Derfor må vi også bruke Ordet. Ta det til oss. Ta fram Bibelen hver dag og lese et avsnitt, stanse ved det, la det synke ned i oss. Grunne på Ordet. La Helligånden få arbeidsredskap. Ellers kan han ikke være oss til hjelp. Han kommer ikke direkte til oss. Han bruker Ordet. Hvordan får vi trøst med tanke på døden? Hva annet enn ordet om de dødes oppstandelse og evig liv? Så kan vi lese hva Jesus sier i Johs 11: Jeg er opstandelsen og livet, den der tror på mig skal leve om han end dør. Og enhver som lever og tror på mig skal aldri i evighed dø. Eller vi er fortvilet over vårt kristenliv, som er så fattig på frukter og gode gjerninger. Hva kan trøste oss annet enn Ordet om Guds barmhjertighet og nåde - at han er god mot syndere og ikke vil fordømme oss, vi som dømmer oss selv, fordi Kristus har tatt alt vårt på seg. Vi kan lese Rom 8,1 Så er det nu ingen fordømmelse for dem som er i Kristus Jesus. Eller vi er full av angst og bekymring for så mange ting. Hva kan trøste oss i en sådan situasjon? Annet enn Guds ord som sier: Vær ikke bekymrede for noget, men bring i alle forhold jeres ønsker frem for Gud i bøn og påkaldelse med tak Filipp 4,6, Eller: Kast all jeres bekymring på ham for han har omsorg for jer 1.Pet 5,7. Eller syng salme 23 av David: Herren er min Hyrde, jeg lider ingen nød. Helligånden vil trøste dig gennem Ordet. Han bruker Ordet. Bruk også du det sånn at Helligånden har det rette middel til å trøste deg med. Amen.

Lagt på www.vivit.dk 19.05.2016. Skriv til præsten på post@vivit.dk