Ugens andagt i 2024 pastor Leif G. Jensen Søndags-arbejdeJesus sagde til ham: «Rejs dig, tag din båre og gå!» Straks blev manden rask, og han tog sin båre og gik omkring. Men det var sabbat den dag. (Johannes 5,8-9)Ved at lade manden bære rundt på sin båre på sabbatsdagen skabte Jesus røre iblandt jøderne. Båren fortalte jo to ting: at manden, som engang var lam, nu var rask, og at det var Jesus, som havde gjort ham rask. Og det var provokerende, at han på hviledagen bar sin båre i strid med jødernes regler. Det er meningen med helligdagen, at vi bærer det med os, som vi får af Gud i den kristne kirke, nemlig syndernes forladelse. Bær din synd frem for Gud. Gå i kirke i en menighed, hvor man tager synden og Guds dom alvorligt, og hvor man samles om den tilgivelse, Jesus er kommet til os med. Og bær tilgivelsen med dig hjem fra kirke. Det er det rette søndagsarbejde, at vi sammen bekender vore synder, tager imod tilgivelsen og tager den med os hjem. Den, som bærer tilgivelsen med sig, vil altid få en særlig betydning for andre, ligesom det fik betydning for jøderne, at manden bar sin båre på sabbatsdagen.
Uge 34, 19. - 25. august 2024 Meningen med livetMen den, der vil være stor iblandt jer, skal være jeres tjener, og den, der vil være den første blandt jer, skal være jeres træl, ligesom Menneskesønnen ikke er kommet for at lade sig tjene, men for selv at give sit liv so løsesum for mange (Matthæus 20,28)"Løsesum" er en betaling for at blive befriet og slippe fri af noget ondt og livsødelæggende. Løsesummen befrier, så man kan vende tilbage til det liv, man blev frarøvet ved fangetagelsen. Jesus siger: "Menneskesønnen er ikke kommet for at lade sig tjene, men for selv at tjene og give sit liv som løsesum for mange." Meningen med Jesus' liv var ikke, at andre skulle tjene ham og varte ham op. Han levede ikke for at få penge, læne sig tilbage og lade andre tjene ham. Han leved for at tjene den enkelte, ja, alle mennesker. Han føjer til: "og give sit liv som løsesum for mange." Han gav ikke som vi af sin overflod. Han gav sit liv. Han gav det for mange. Sådan befriede han os fra vores slaveri under synden og fra døden og dommen. I troen på ham kan vi leve det liv, vi oprindelig er skabt til, nemlig til at tjene andre i kærlighed og offer. Jesus giver os sit liv. Og meningen med det liv, vi får af ham, er at tjene andre.
Uge 33, 11.-18. august 2024 Ligesom Jonas”For som Jonas var i bugen på havdyret i tre dage og tre nætter, sådan skal Menneskesønnen være i jordens skød i tre dage og tre nætter.” (Mattthæus 12,40).Profeten Jonas’ ophold i havdyret blev ikke hans undergang, men hans redning. Senere blev det også til redning for indbyggerne i Ninive, som han prædikede for. De omvendte sig ved Jonas' prædiken. Jesus fortæller, at hans egen død og opstandelse er vores redning. Menneskesønnen vil blive kastet i døden, opslugt af mørket og være i graven – i jordens skød – i tre dage og tre nætter. Men efter tre dage vil han opstå. Og derefter vil hans apostle gå til Ninive, Rom, Asien , Afrika, Europa og Syd- og Nordamerika, ja, til alle folkeslag og prædike. Og prædikenen lyder sådan: "Der kommer en dommedag. I mærker lidt af det i jeres samvittighed. I har talt ord og gjort ting, som gør jer skyldige. Måske ikke i de samme grove ting, som indbyggerne og kongen i Ninive havde gjort. Men I skal stå til regnskab for hvert tomt ord, I har talt! Men hør: Menneskesønnen bar jeres synder. Han blev lagt i graven for jeres synders skyld. Og han opstod 3 dage efter. Og nu lyder det: Vend dig til ham og få tilgivelse!" Sådan er det kristne evangelium. Det lyder til alle mennesker. Og er du døbt, blev du i dåben begravet og oprejst fra døden med Kristus! Derfor kan du være ved godt mod! Dine synder tilgives dig nu, når du hører evangeliet. Da er alt vel.
Uge 31, 29. juli - 4. august 2024 Voksne, der bare vil legeMen hvad skal jeg sammenligne denne slægt med? Den ligner børn, der sidder på torvet og råber til de andre: Vi spillede på fløjte for jer, og I dansede ikke; vi sang klagesange, og I sørgede ikke. (Matthæus 11,16ff) ”Men hvad skal jeg sammenligne denne slægt med? Den ligner børn!” Og hvad gør børn? De leger. Og det har de lov til. Ja, hvis de ikke leger, er det måske fordi deres voksne forældre opfører sig som børn, så børnene er nødt til at være de voksne. Og da kan børnene ikke lege. Nogle børn har en tung barndom uden leg, fordi deres forældre ville lege og få børn for sjov. Forældrene brugte tid, sex og penge for sjov. Jesus kritiserer ikke sin slægts børn, men sin slægts voksne. Jesus fortæller om to lege, som voksne i hans generation ønskede at lege. "Vi spillede fløjte for jer, og I dansede ikke; vi sang klagesange, og I sørgede ikke." Og det var to lege, som de foreslog, når de mødte Johannes Døber og Jesus, Menneskesønnen. Når Johannes Døber prædikede om synd og kaldte de voksne til at indrømme og bekende synden, ville de hellere lege "bryllup", "danselegen". Og når Jesus prædikede Guds nåde og frelse for syndere, ville de voksne hellere lege "begravelse", "klage-legen". Når en kristen prædiken kalder os til at indrømme, at vi er syndere, må vi ikke afvise den. Og når vi hører en kristen prædiken forkynde tilgivelse og frelse, må vi ikke sige, at det ikke går an at tilgive synden. Bøn: Tak, kære Herre Jesus Kristus, at du overbeviser os om synd og tilgiver os alle vore synder. Amen
Uge 30, 22.-28. juli 2024 Ydmyget af en fiskHerren befalede en stor fisk at sluge Jonas, og Jonas var i fiskens bug tre dage og tre nætter. Fra fiskens bug bad Jonas til Herren sin Gud. Jonas' Bog 2,1-2. Jonas er en ulydig profet. Han flygter bort fra Gud. Men en stor fisk er lydig. Den gør, hvad Herren befaler den at gøre. Jonas var døden nær, men blev reddet af Herren gennem det store havdyr. Her viser Gud Jonas og os, at han er nådig og barmhjertig, sen til vrede, rig på troskab. Jonas bliver ydmyget og frelst. Gud ydmyger og frelser. Dyr, fugle, insekter og fisk følger deres instinkter. Vi havde for nogle uger siden et solsortepar i haven. De rugede trofast og hentede senere mad til ungerne. De blev ved, indtil ungerne kunne flyve. Himlens og jordens skaber lagde sin befaling ned i deres natur. Vi mennesker har også instinkter og drifter. Det er en gave, når en mor sørger for sit nyfødte barn. Og når unge drives mod hinanden og bliver kærester, bliver gift og får børn. Og når voksne børn sørger for deres gamle forældre. Det er en drift i naturen. Men der er også en sørgelig og forfærdelig drift i os, så vi er ulydige mod Skaberen. Ulydighed mod forældre, villighed til at til at dræbe med ord, svigt i ægteskabet i stedet for at ære og elske indtil døden. Lyst til at stjæle fra andre i stedet for at hjælpe. Gud befaler os at elske ham og elske vor næste som os selv. Og han siger enkelt og tydeligt, hvad det betyder. Nemlig i de 10 bud. Dem må vi lytte til og adlyde. Og i evangeliet taler han til os om Jesus, der døde og opstod for os. Og Gud befaler: Hør evangeliet og modtag min kærlighed og tilgivelse. Og i evangeliet taler han til os om Jesus, der døde og opstod for os. Og Gud befaler: Hør evangeliet og modtag min kærlighed og tilgivelse. Ligesom Jonas var i havdyrets bug i tre døgn, sådan var Guds Søn i døden tre døgn og blev vores frelser, da han opstod påske morgen. Uge 28, 8.-14. juli 2024 Det, som ingen kan sige sig selvHvad jeg siger jer i mørket, skal I tale i lyset, og hvad der hviskes jer i øret, skal I prædike fra tagene. (Matthæus 10,26-27) Sandheden om menneskelivet kender ingen af os fra os selv. Den må åbenbares for os af Skaberen, Frelseren, Livgiveren. Og den åbenbaring kaldes Evangelium! Glædeligt budskab. Jesus siger: ” For der er intet hemmeligt, som ikke skal åbenbares, og intet skjult, som ikke skal blive kendt. Hvad jeg siger jer i mørket, skal I tale i lyset, og hvad der hviskes jer i øret, skal I prædike fra tagene.” Der er noget godt at sige om dette liv og denne verden, hvor døden gør det af med os alle, og hvor synd og skyld huserer, hvor børn fødes i smerte og arbejde kan gøre ondt. Jesus hviskede sine disciple Evangeliet i øret, for at de skulle prædike det fra tagene. Og det gjorde de. Sådan gik det til, at evangeliet blev forkyndt i hele verden - også hos os. Sådan skabte han sin kirke og menighed. Det er den største gave at høre Evangeliet om Guds omsorg i småt og stort, og om syndernes forladelse og evigt liv ved Jesu død og opstandelse. Jesus Kristus er i sin kirke, når vi holder gudstjeneste. I evangeliet siger og giver han os det, intet menneske kan sige eller give sig selv.
Uge 27, 1.-7. juli 2024 Hvad mangler andre?Den unge mand sagde: «Det har jeg holdt alt sammen (nemlig de 10 bud). Hvad mangler jeg så?» Jesus sagde til ham: «Vil du være fuldkommen, så gå hen og sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige, så vil du have en skat i himlene. Og kom så og følg mig!» (Matthæus 19,20-21) En rig ung mand kommer til Jesus og spørger, hvad han mangler for at få evigt liv. Han er optaget af sin egen lykke her på jorden. Den har han opnået ved rigdom. Men han er også optaget af at få del i evig lykke, når han skal dø. Derfor spørger han: "Hvad mangler jeg?" I sit svar sætter Jesus fokus på, hvad andre mangler. "Vil du være fuldkommen, så gå hen og sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige." Der findes mange fattige. Og du har flere penge og mere ejendom, end du selv behøver. Det, andre mangler, det mangler du at give til dem. For du har det. Du mangler at give det til andre, som andre har brug for. Så hør nu mit svar: "Sælg, hvad du ejer, og giv det til de fattige!" Det samme siger Jesus til os. Guds bud og befaling til os handler om andres lykke og om Guds ære. Det drejer sig om, hvad andre mangler. Og de andre er din ægtefælle, dine børn, din menighed, din kollega og din nabo. De andre er det ensomme og lidende menneske, som du ved om. Gud kræver, at du elsker din næste som dig selv. Men hvordan får vi da selv lykke her i livet? Og hvordan får vi lykke og evig salighed, når vi dør? Det er Guds gave til os. Han sørger for os her i livet gennem de mange kære mennesker, som elsker os og hjælper os. Og han frelser os ved sin kære Søn, Jesus Kristus, som døde for vore synder og opstod fra graven og overvandt døden.
Uge 26, 24.-30. juni 2024 Hvad er en kristen? Og hvordan bliver man det?Jesus spurgte sine disciple: "Men I, hvem siger I, at jeg er?" Simon Peter svarede: "Du er Kristus, den levende Guds søn." Og Jesus sagde til ham: "Salig er du, Simon, Jonas' søn, for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader i himlene." (Matthæus 16,15-17) Efter små tre års vandring sine disciple spurgte Jesus dem: "Hvem siger I, at jeg er?" Da svarede de, at han var Kristus, Messias, dvs. den salvede, frelseren, skulle komme og frelse sit folk fra deres synder. Derpå fortalte Jesus dem, hvad en kristen er, og hvordan man bliver kristen: 1) En kristen er SALIG. "Salig er du, Simon, Jonas’ søn." 2) Og hvordan bliver man det? Jesus svarer: "for det har kød og blod ikke åbenbaret dig, men min fader, som er i himmelen." Det er vidunderligt, at Gud Fader åbenbarer Jesus for os i Den hellige Skrift, så vi kan sige som Peter. Gud Fader gør det for os ved Ordet og Sakramenterne. En kristen er kristen og salig, fordi Gud Fader har åbenbaret sig for os og givet os troen. Skal vi så være på et højt niveau for at være kristne og salige? Hør, hvad Jesus svarer: "Jeg priser dig, fader, himlens og jordens Herre, fordi du har skjult dette for vise og forstandige og åbenbaret det for umyndige; ja, fader, for således var det din vilje." (Matt 11,25-26). Gud giver os troen ved de de midler, han gav os i missionsbefalingen: "Gør alle folkeslag til mine disciple, idet I døber dem i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn, og idet I lærer dem at holde alt det, jeg har befalet jer." (Matt 28,18-20). Så er der bare at sige: "Til lykke!" Vi er jo salige ved tro og dåb. Så enkelt er det! Så stort! Så herligt! Og derfor holder en kristen fast ved Guds ord og Sakramenter, hvorigennem han åbenbarer sig for os og bevarer os i troen. Sådan lever vi som kristne hos ham i hans kirke. Uge 25, 17.-23. juni 2024 Elsk jeres fjender!I har hørt, at der er sagt: 'Du skal elske din næste og hade din fjende.' Men jeg siger jer: Elsk jeres fjender og bed for dem, der forfølger jer (Matthæus 5,43-44) Kærlighed til fjenderne, det er hovedtemaet i evangeliet. Ikke blot i Jesu krav til os, men også i hans eget liv for os. Han underviste om det i sin første store prædiken, Bjergprædikenen. Og I det sidste ord, han sagde før sin død på korset, gjorde han selv alvor af det. Her bad han: "Fader, tilgiv dem, for de ved ikke, hvad de gør!" (Lukas 23,43) Og evangeliet sammenfattes af apostlen Paulus sådan: For mens vi endnu var hans fjender, blev vi forligt med Gud, ved at hans søn døde (Romerbrevet 5,10). Gud frelste os, mens vi var hans fjender. Det, han kræver af os, giver han os samtidig. Han beder for os, beder om tilgivelse.
Uge 24, 10.-16. juni 2024 Hvad gik galt?Jesus sagde også: "En mand havde to sønner. Den yngste sagde til faderen: Far, giv mig den del af formuen, som tilkommer mig. Så delte han sin ejendom imellem dem. Nogle dage senere samlede den yngste alt sit sammen og rejste til et land langt borte. (Lukas 15,11-12)Hvad gik galt, siden den yngste søn ville rejse? For noget gik galt. Det var jo ikke kun en rejse, men et hårdt og endegyldigt farvel. Han bad ikke kun om arveforskud, men om at få sin del af arven udbetalt, så han kunne forlade hjemmet og aldrig vende tilbage. - Det sker vist yderst sjældent. Og hvis man forsøger, hvem ville da udbetale arven under sådanne omstændigheder? Men sådan gør man mod Himlen. Sådan gør man mod ham, som gav os livet. Det er derfor, Jesus fortæller denne lignelse. Det ligner tyveri ved højlys dag, ja, det minder om fadermord. - ”Jeg vil leve som om Gud ikke er til. Hvor jeg har mit liv fra, er uvedkommende. Jeg vil bare leve og have så meget ud af det som muligt. Og jeg vil eksperimentere med livet. Gud ser ikke! Gud ved intet! Gud findes måske, men hvad kan jeg bruge det til? Der er kun mig og ingen anden. Lad mig leve sammen med dem, jeg kan nyde livet med.” Hvad gik galt i lignelsen? Var det faderens skyld? Han gav efter og delte sin ejendom imellem sønnerne. Vi hører ikke om nogen diskussion mellem ham og den yngste, som ville rejse. Ikke engang en bebrejdelse. Måske fordi det var så meningsløst og udsigtsløst at sige noget? Måske fordi Gud er sådan? Er det så Guds skyld, at mennesket vil leve uden Gud? Jesus fortæller i Lukas 15,11-32, at sønnen en dag vendte hjem, og hvordan han blev modtaget! Og her kan man også spørge: Hvordan kunne det ende så godt?
Uge 22, 27. maj til 2. juni 2024 Det afhænger livet ikke af!”Et menneskes liv afhænger ikke af, hvad det ejer, selv om det har overflod." (Lukas 12,15) Livet afhænger ikke af, hvad vi ejer, og slet ikke af al vores overflødige ejendom. Det siger Jesus til en mand, som bad om hjælp. En i skaren sagde til Jesus: "Mester, sig til min bror, at han skal skifte arven med mig." (Luk 12,13) Mandens far var død. Og nu skulle han og broderen arve. Måske penge. Måske en stor gård. Der skulle deles, men den ene bror ville ikke dele. Ville de nu skændes og bryde fællesskabet med hinanden på grund af arven? Var det vigtigere end at have hinanden? Hvad kunne den bror, som var ved at miste sin del af arven, opnå, hvis han krævede sin ret og tog sagen for en dommer? Jo, han kunne opnå den del af arven som han havde ret til. Og hvad så? Jesus svar lød sådan: «Menneske, hvem har sat mig til at dømme eller skifte mellem jer?» Og han sagde til dem: «Se jer for og vær på vagt over for al griskhed, for et menneskes liv afhænger ikke af, hvad det ejer, selv om det har overflod.» (v14-15). Og derpå fortalte han en lignelse om en rig bonde, hvis mark havde givet godt. Mandens eneste problem var at få plads til sin rige høst. Derfor besluttede han at udvide bygningerne, så han kunne opbevare sit korn. Og han sagde til sig selv. "Ven, du har nok til mange år. Slå dig til ro, spis, drik og vær glad." (v19) Faktisk meget ynkeligt, at han kalder sig selv for "ven". For hvor længe holdt så det venskab? Blot en enkelt nat. Gud sagde til ham: Din tåbe, i nat kræves dit liv af dig. Hvem skal så have alt det, du har samlet? (v20).Samme nat døde han. Og hans ven, som var ham selv, døde også. Sådan blev det sandt, at hans liv ikke afhang af hans ejendom eller overflod. Vi, som lytter med til evangeliet, og som lever i en kultur, hvor overfloden er stor. Til os siger Jesus: Sådan går det den, der samler sig skatte, men ikke er rig hos Gud.» Til sine disciple sagde han: «Derfor siger jeg jer: Vær ikke bekymrede for livet, hvordan I får noget at spise, eller for, hvordan I får tøj på kroppen. (v21-22). Det er vores ven, der taler. Jesus er vennen. Han satte sit liv til for os på korset, han bar vore synder og sejrede over døden ved sin opstandelse. Og i dåben blev vi føjet sammen med ham. Han er vor virkelige ven. Livet afhænger af fællesskab med ham.
Uge 21, 20.-26. maj 2024 Magten fra Kristi lydighed og offerOg Jesus kom hen og talte til dem og sagde: "Mig er givet al magt i himlen og på jorden. Gå derfor hen og gør alle folkeslagene til mine disciple!" (Matt. 28,18-19a) Efter sin opstandelse mødte Jesus de 11 apostle på et bjerg i Galilæa. Ud fra evangeliernes beretninger kan hans ord sammenfattes sådan: "I, kære disciple og kære kristne menighed! I er svage og har ikke megen kraft. Jeg ved selv, hvordan det er fra mit eget liv. Da jeg kom til verden i Betlehem, var jeg lille og svag. Og da Josef senere flygtede over hals og hoved for at redde Maria og mig, var vi magtesløse. Jeg husker også, hvordan det var i ørkenen, da Djævelen fristede mig. Jeg var svag og udsultet og måtte sætte min lid til det ord, min far har givet mennesker i Den hellige Skrift. Min svaghed blev dog allermest tydelig, da jeg blev korsfæstet. Men Faderen rejste mig op af graven. I kan stole på den magt, jeg har fået. Jeg bærer jer med min lydighed og mit offer, når jeg befaler jeg jer at gøre alle folkeslag til mine disciple. Døb frimodigt i Faderens og Sønnens og Helligåndens navn! Og lær de døbte alt det, jeg lærte jer! Lær dem at holde sig til mit ord. Og se, jeg er med jer alle dage helt frem til fuldendelsen!" Sønnen, Jesus, har fået al magt i himmel og på jord givet på grund af sin lydighed mod Faderen. Og den lydighed hænger sammen med kærlighed til menneskeheden. Han blev fornedret. Han led og døde på et kors for vore synder. Og han opstod på den tredje dag. Lydighed og offer forbindes normalt ikke med magt. Men magten i den kristne menighed er stammer fra Jesu lydighed og offer for os. Enhver kristen menighed bæres af Kristi lydighed og offer. Hans kærlighed til os og til alle mennesker er mægtigere end alt verdens magt og herlighed. Ud af hans kærligheds magt vokser den kristne mission. "Gå derfor hen og gør alle folkeslag til mine disciple, idet I døber ... og lærer dem ... !" Uge 16, 15.-21. april 2024 Bange kristne”Jeres hjerte må ikke forfærdes! Tro på Gud og tro på mig!” (Joh 14,1) I evangeliet møder vi en flok bange disciple, og dermed også os selv. De var mænd i deres bedste alder. Jesus havde valgt dem til at være apostle. De skulle bringe budskabet frelse og håb ved troen på Jesus Kristus ud i verden. Men hvordan kunne de det, når de selv var ramt af frygt og forfærdelse. For deres Mester og Herre Jesus skulle dø. De fattede det ikke. Hvis vores Frelser bukker under for død og ondskab, er alt håb da ikke slukket for altid? I den situation trøstede Jesus ikke med floskler som: ”Vi skal jo alle skal dø”, eller ”Døden er en naturlig ting”. Han sagde heller ikke: ”Jeg tror på jer, og I skal også tro på jer selv." Han sagde derimod: ”Tro på Gud og tro på mig!” Stol på mig, fordi jeg dør for jer. Men det var det, som var umuligt at forstå og fatte! Derfor forklarer Jesus dem og os: ”I min faders hus er der mange boliger.” ”Og jeg går bort for at gøre en plads rede for jer.” Det, som syntes at være nederlag og undergang, nemlig at Jesus skulle gå bort og dø, det er vores redning. Det er vores redning, at Jesus lider straffen for vore synder og dør døden for os og går til Faderen. Dér har han gjort en plads rede for os. Tænk på røveren på korset, der døde sammen med Jesus. Til ham sagde Jesus: ”I dag skal du være med mig i paradis!” Ikke fordi han havde været et godt menneske, men fordi Jesus var hans frelser. Så når et lignende nederlag rammer os - og det gør det før eller senere - da siger Jesus det samme til os: "Jeres hjerte må ikke forfærdes! Tro på Gud og tro på mig!"
Uge 15, 8.-14. april 2024 Hvad er der sket?Hvad er der sket med et menneske, hvis det er blevet en kristen? Jesus forklarer: "Mine får hører min røst, og jeg kender dem, og de følger mig." (Joh 10,27) Forholdet mellem Kristus og de kristne er som forholdet mellem en hyrde og hyrdens får. Fårene hører hyrdens røst og følger med. "Følger ..." Ikke sådan, at man præsterer noget stort som kristen. Får præsterer jo ikke noget stort for deres hyrde! Det er derimod hyrden, som gør alt for sine får. At følge hyrden betyder, at man lader sig føre derhen, hvor der er grønt græs og rindende vand, og at man er hos ham, når man møder ulve og andre rovdyr. At være kristen er ikke at være stærk og kunne alt. At være kristen er at være hos sin hyrde, som man tror på. Jesus lover os: "... og jeg giver dem evigt liv, og de skal aldrig i evighed gå fortabt, og ingen skal rive dem ud af min hånd." Joh 10,28. Her må du medregne alt det, som hører sammen med død og fortabelse både her i livet, og når du skal dø. Jesus beskytter sine får mod alt ondt. Mens vi lytter, bliver vi hans får, hvis vi da ikke allerede er det. Sådan er det med den gode hyrdes røst. Han finder os mennesker i vores store nød og gør os til sine får.
Uge 14, 1.-7. april 2024 I virkelighedenEfter sabbatten, da det gryede ad den første dag i ugen, kom Maria Magdalene og den anden Maria for at se til graven. Og se, der kom et kraftigt jordskælv. For Herrens engel steg ned fra himlen og trådte hen og væltede stenen fra og satte sig på den. Hans udseende var som lynild og hans klæder hvide som sne. De, der holdt vagt, skælvede af frygt for ham og blev som døde. Men englen sagde til kvinderne: «Frygt ikke! Jeg ved, at I søger efter Jesus, den korsfæstede. Han er ikke her; han er opstået, som han har sagt. Kom og se stedet, hvor han lå. Og skynd jer hen og sig til hans disciple, at han er opstået fra de døde. Og se, han går i forvejen for jer til Galilæa. Dér skal I se ham. Nu har jeg sagt jer det.» Og de skyndte sig bort fra graven med frygt og stor glæde og løb hen for at fortælle hans disciple det. Matthæus 28,1-8 I sidder sammen ved morgenbordet. Du fortæller de andre noget, du har oplevet: Det lyder fantastisk. Men så spørger de: „Hvor skete det? Hvornår skete det? Hvem så det?“ Og du tænker efter og svarer: "Det var noget, jeg drømte i nat, men synes I ikke, at det var smukt?" - Og jo. Det lyder smukt. Men det var kun en drøm. Det skete ikke i virkeligheden. På morgenbordet står en påskelilje. Den er ikke plukket i nogens tanker eller drøm, men vokset frem i haven. Den har sit løg et sted i jorden. Det var din hånd, der plukkede den. Nu står den i vasen i al sin pragt og dufter. Den er virkelig. Sådan er det med påskeevangeliet og Jesu opstandelse fra de døde. Det er ikke en oplevelse i en drøm eller i andres tanker. Jesus opstod fra graven "den første dag i ugen"! Maria Magdalene og den anden Maria, Jakobs mor, og Salome mødte ham. Stedet, hvor han opstod, var et helt bestemt sted, nemlig Josef af Arimatæas grav udenfor Jerusalem. Evangelisterne fortæller. De kunne ikke selv tro det i begyndelsen. Men de så , at graven var tom. Det blev forkyndt for dem af øjenvidner. Og Kristus selv kom til dem og åbnede Skrifterne for dem. Da indså de, at han måtte lide og død for deres synder. Da troede de, at han var deres Herre og Frelser. I virkeligheden. Kristus-tro er tro på virkeligheden, på det, som skete på et bestemt tidspunkt og et bestemt sted. Det er tro på Ham, som døde for vore synder og opstod fra de døde påskemorgen - i virkeligheden! Der var navngivne vidner til det. Og i De hellige Skrifter i Bibelen møder vi det som profeti og opfyldelse. Derfor tror vi, at Jesus er vores redningsmand i liv og død.
Uge 13, 25.-31. marts 2024 Når livsmodet svigter
|