Det er bare så godt!

Matthæus 11,28-29: Jesus Kristus siger: Kom til mig, alle I, som slider jer trætte og bærer tunge byrder, og jeg vil give jer hvile. Tag mit åg på jer, og lær af mig, for jeg er sagtmodig og ydmyg af hjertet, så skal I finde hvile for jeres sjæle.

Alle, som slider sig trætte og bærer tunge byrder er inviteret. Hvis det er dig, der bærer på noget tungt, er invitationen til dig. Der siges ikke noget om, hvad du slider med, eller hvad slags byrder du bærer på. Derfor tæller alle former for slid og byrder med.

Hvis byrden er skyld og skam, da gælder indbydelsen dig. Hvis du er træt af udmarvende børnepasning, sygdom i din familie, vanskelige forhold på dit studiested eller problemer i ægteskabet eller i et venskab, da er du hermed indbudt. Hvis det er dit slid med daglig andagt, som lykkes alt for dårligt i denne tid, da er det dig, Jesus taler til. ”Kom til mig!” siger han.

Og han har fortalt os, at vi kan finde ham, når vi er sammen med andre kristne i hans navn (Matt 18), i den hellige nadver (Matt 26), og når vi beder til Gud i enerum (Matt 6). Derfor er det dér, vi skal opsøge ham. Det er en indbydelse til at gå i kirke, hvor Evangeliet lyder, og til at tænde et lys i aften og læse i Bibelen, fx Matt 11,28-30. Da vil vi mærke hvilen og få nye kræfter.

Og samtidig siger Jesus: "Tag mit åg på jer!" Et åg er et stykke træ, man kan lægge på skulderen for bedre kan bære tunge byrder. Hermed vil han sige, at vi skal fortsætte med børnepasning, bære sygdommens smerte, holde ud i familie og ægteskab og arbejder der, hvor Gud har sat os i livet. Jo, han sender os i morgen ud at gøre livet godt for andre. På en måde en "let" byrde, fordi vi ved, at han vil det og velsigner os. Alligevel bliver vi jo nok trætte og udmattede igen i morgen aften. Og det er jo ikke det værste, der kan ske. For da kan vi igen hvile hos Jesus Kristus, hvile fra skylden, fra alt det mislykkede og fra alle nederlagene. Det er bare så godt!

Ugens andagt fra www.vivit.dk, post@vivit.dk. LGJ