Tilbage til forsiden

Andagt

Noget om tro og kærlighed

Jesus er på besøg hos en velanset mand, Simon, efter at de har været til synagogegudstjeneste. Og uventet kommer en foragtet kvinde og forstyrrer selskabet. Jesus bruger anledningen og spørger Siomon: "Ser du denne kvinde? Jeg kom ind i dit hus; du gav mig ikke vand til mine fødder; men hun har vædet mine fødder med sine tårer og tørret dem med sit hår. Du gav mig ikke noget kys; men hun er blevet ved med at kysse mine fødder, siden jeg kom herind. Du salvede ikke mit hoved med salve, men hun har salvet mine fødder med olie.” (Lukas 7,36-50).

Jesus spørger med andre ord: Simon: Hvor er din tro og kærlighed? Hende, som du mener, rangerer langt under dig rent moralsk, står hun ikke langt over dig mht. tro og kærlighed? Du har jo ret i, at hun har gjort ting, du aldrig kunne finde på andet end i din vilde fantasi. Men det er også sandt, at hun har gjort ting, du aldrig kunne finde på i virkeligheden, fordi hun - i modsætning til dig - har set sin gæld og har taget imod tilgivelsen og nu er gældfri! ”Jeg siger dig: Hendes mange synder er hende tilgivet, siden hun har elsket meget!”

Budskabet rammer hårdt, barmhjertigt hårdt! Hårdt, fordi Simon nu får mulighed for at se, hvilken stor gæld, han har. Han har levet moralsk. Men han har ikke vist kærlighed. Han har ikke takket Gud. Han har ikke brugt det liv, Gud har givet ham som et lån, i tak og tro, men i selvretfærdighed. Er det dig? Jesus spørger dig! Det er ugens spørgsmål. Hårdt, men samtidig barmhjertigt. For mon Simon kunne være i tvivl, om der var tilgivelse? Jesus tilgav kvinden hendes synder, så alle kunne høre det!

Jesus siger til os: "Din gæld er eftergivet!" Og til kvinden og alle andre, som stoler på, at Jesus har båret vore synder stedfortrædende siger han til sidst: ”Din tro har frelst dig! Gå bort med fred!” På den måde kan vi leve ugen igennem med virkelig fred.

Læs prædikenen over evangeliet Lukas 7,36-50 her

LGJ, www.vivit.dk. post@vivit.dk