.

Tilbage til forsiden

Andagt

Uro og bekymring

Herren svarede hende: ”Martha, Martha! Du gør dig bekymringer og er urolig for mange ting. Men ét er fornødent. Maria har valgt den gode del, og den skal ikke tages fra hende.” Lukas 10,41-42.

Martha var søster til Maria. Og Jesus var på besøg. Maria havde sat sig for at lytte, mens Matha var alene om at sørge for deres gæst. Og Martha bad Jesus om at sige til Maria, at hun skulle hjælpe til. Da er Jesus nødt til at fortælle Martha, at det er nødvendigt at tage imod ved at sidde stille og lytte. - Og hvorfor? På grund af hendes bekymringer og uro!

Vi kender til begge dele. Nogle gange er vi er aktive og ustoppelige. Irriterende aktive. Men bagved kan ligge en uro og mange bekymringer, som vi ikke taler med nogen om. Og måske vi ikke engang erkender det selv. - Hvor vi dog har brug for at blive stille og lytte, så vi kan begynde at forstå bare en enkelt lille ting om os selv og vores uro og bekymringer. Det er søndagen beregnet til. Den er en hvile- og helligdag, en dag, hvor Gud vil tjene dig med sit evangelium, hvor han siger til dig: "Dine synder tilgives dig!" "Jeg er din Gud og Fader. Jeg kender alle dine behov og har omsorg for dig!"

Jesus siger det samme til os, som til Martha: ”Sæt dig nu ned! Lad hvilen falde over dig. Det har du brug for!” Det er ”fornødent”, dvs. absolut nødvendigt. Hør hans ord, som om det var din læge, der sagde det. "Nu ordinerer jeg dig en gudstjeneste, at du sætter dig ned – og bliv siddende, indtil den er færdig." Kom i god tid og find roen, før gudstjenesten begynder. Fold dine hænder, syng med på salmerne, lyt til evangeliet og få det udlagt i en prædiken. Knæl ved alterbordet, bekend dine synder og tag imod Jesu legeme og blod. Det fordriver uro og bekymringer for en tid. Og du kan gå udhvilet og styrket på arbejde.

Link til prædiken over samme tekst

LGJ, www.vivit.dk. post@vivit.dk